Tweede deel Uncover India

21 oktober 2012 - Calangute, India

Allereerst wil ik even zeggen dat ik het erg leuk vind om reacties op mn blog te krijgen, dus dank jullie wel!

In mijn vorige blog vertelde ik dat we naar een bollywood film in Jaipur zouden gaan. Het bleek dat dee Indiërs niet zo veel joelden en klapten als verwacht. Maar de film was erg leuk, vooral omdat de humor nog heel onschuldig was!

De volgende dag zijn we naar Pushkar gegaan, een wat kleiner stadje met heel veel koeien die overal rondlopen. De mensen waren hier ook veel zorgden hier ook meer voor de koeien dan in andere steden. Zo stond ik bij een cafeetje waar de koe langskwam voor z’n dagelijkse chapati en zag ik dat meerdere koeien een bak met rijst kregen. In Pushkar had je ook de mogelijkheid om de zonsopgang vanaf een berg te bekijken. Dus stonden we om 5 uur klaar om naar boven te lopen, waar we een super mooi uitzicht hadden! Ook waren er super veel apen, waarbij je moest oppassen dat ze je camera niet zouden jatten.

Diezelfde dag hebben we ook de zonsondergang bekeken, omdat je in dit dorpje allemaal camelsafari’s kon doen. Het was een leuke ervaring om met een groep door de nabijgelegen woestijn te rijden op een kameel.

De volgende dag zijn we met de trein verder gereisd naar Udaipur, de stad waar onze gids woont. Tijdens de orientationwalk had hij gezorgd dat we een plaatselijke artdemo konden krijgen waarin een plaatselijke kunstenaar uitlegde over hun schilderijen en de kooklessen die ze gaven.

De volgende dag zijn we eerst met een kabelbaan een heuvel opgebracht. Ik wist niet zo goed wat ik hiervan moest verwachten, maar het was erg mooi, want in Udaipur heb je een heel groot meer. Het uitzicht was dus erg mooi en hoewel we eerst dachten dat het niet zo’n grote stad was bleek het toch wel heel groot te zijn. Die avond hebben we de kookles bij de artgallery gedaan. Hoewel we niet echt zelf gingen koken, was het wel erg leuk omdat we nu de recepten hebben voor een aantal lekkere Indiase gerechten.

Onze laatste dag in Udaipur hebben we besteed aan een paintingclass bij Janak’s art. Hier legde de kunstenaar stap voor stap uit hoe je een bepaald dier kon schilderen. Ik had gekozen voor een tijger en wonder boven wonder lukte het best wel goed nadat ik er even in moest komen.

De volgende dag zijn we met een jeep naar Ranakpur, een dorpje in de middle of nowhere, vertrokken. Het hotel was in een bergachtige omgeving en het uitzicht was er super mooi! Diezelfde dag hebben we ook een Jain Temple bezocht. Deze tempel was helemaal van marmer met allemaal  heel gedetailleerde inscripties. Hier was het ook erg rustgevend en erg mooi.

De tweede dag hebben we een oriëntationwalk gehad over het platteland, waarin we in lokale huizen mochten kijken en heel veel nieuwsgierige kindjes naar ons toekwamen. Dit was wel weer heel anders, maar ook erg leuk omdat je hierdoor ook wat van het leven buiten de steden zag.

Die avond zijn we met de nachttrein richting Mumbai gegaan.

In Mumbai was het eerst even schrikken toen we het hotel in kwamen want onze kamer was een soort muf hok met twee bedden en zonder raam. Daarom hadden we maar gelijk besloten om onze anderhalve dag hier maar goed te besteden. Dat begon met een oriëntationwalk richting the gateway of India, vanwaar Tamara en ik een slumtour gingen doen. Dat betekende dat we met een gids de slums in gingen en de mensen ook aan het werk zagen. Om in de slum te wonen moet je ook een soort huur betalen, dus wat me vooral opviel is dat iedereen wel ergens mee bezig was. Je zag daar ook geen bedelende mensen, dus in die zin leefden ze hier relatief goed. Alleen toen we het volgende gedeelte inging was het heftiger. Hier werkten de mensen in de recycling en de plastic lucht hing daar in de kamer. De mensen die dit werk doen worden dus ook niet ouder dan 30 jaar, omdat het zo slecht is voor je luchtwegen.

Vervolgens gingen we naar de set van slumdog millionair, die nu een lege vlakte is, en daarna naar Dobi ghats, de grootste wasserij van Mumbai.

De volgende dag hadden we nog een halve dag voor we naar Goa zouden vliegen, dus hebben we die ochtend nog even rondgelopen in de straatjes rond ons hotel.

Toen we door Goa reden na onze vlucht, was er meteen een hele relaxte sfeer, want ik zat in een lekkere taxi met een leuk muziekje en uitzicht op de palmen en de ondergaande zon.

De volgende 2 dagen hebben we wat meer gechilld en zijn we naar het strand gegaan. We zijn ook een avondje uitgegaan, op een plek waar vooral de cocktails heel goedkoop waren, dus het was een erg leuke avond geworden.

Zodadelijk vertrekken we naar het vrijwillegersproject en ik hoop dat ik van daaruit snel weer iets kan posten.

1. Karlijn:
    21 oktober 2012
    Wow! Het klinkt echt geweldig Nadini! En nu gewoon in Goa, ik heb daar zoveel geweldige verhalen over gehoord, dat moet echt prachtig zijn :) Heel veel succes en plezier alvast met het vrijwilligerswerk. Xxx Kar
  2. Iris:
    21 oktober 2012
    Nadine! superleuk om je verhalen te lezen! vooral blijven bloggen :) jullie zijn echt nu al op zoveel mooie plekken geweest ^^ ik hoop dat het vrijwilligersproject net zo goed bevalt ! x
  3. Margret:
    21 oktober 2012
    lekker joh, wat een mooie dingen krijg je te zien, met zoveel afwisseling.Veel foto's maken hoor klinkt echt als een geweldige belevenis!
    Hier is 't herfst! Je IB diploma met klassenfoto's is binnen! liefs xxx
  4. Guus:
    21 oktober 2012
    het klinkt allemaal super, super, superleuk. Spannend in de slums, zeg ... Heb je al foto's. Die kun je ook plaatsen op de blog. Ga nu aan onze visumaanvraag invullen, dat wordt zo langzamerhand tijd. Liefs van Guus
  5. Oma Greetje:
    21 oktober 2012
    nog veel onderzoekplezier en kom bij mij maar een keertje koken! veel liefs ook van opa
  6. Martine:
    21 oktober 2012
    Klinkt goed, veel plezier, hoorde net al wat goede berichten van je vader Martine!!!
  7. Marijke:
    29 oktober 2012
    Veel plezier met je mooie reis en tot snel in NZ!
  8. Guus:
    4 november 2012
    Lieve Nadine, bedankt voor je kaart ik vond het heel fijn. Ben je nu al aan het werk? Veel succes ermee en heel veel liefs van Oma