Noord India langs de Ganges

15 december 2012 - Golden Bay, Nieuw-Zeeland

Ik heb de afgelopen weken geen gratis internet gehad, dus vandaar dat ik nu pas weer schrijf. Ik ben nu in Nieuw-Zeeland in Golden Bay, maar ik zal beginnen bij het laatste deel door India.

Na een leuke laatste week bij het vrijwilligerswerk met allemaal festiviteiten vanwege Diwali, was het tijd om afscheid te nemen van alle leuke mensen die ik daar ontmoet had, van Goa en van Tamara. In m'n eentje ging ik door naar Delhi om daar mijn ouders weer te zien. De laatste dagen in Goa voelde ik me niet zo lekker, maar tijdens de vlucht naar Delhi werd dit steeds erger en voelde ik me steeds duizeliger. Ik zat in het vliegtuig gelukkig naast een man uit Delhi  en hij wilde me wel helpen om een beetje goedkoop naar mn hotel te komen, dus een uur later werd ik voor 200 roepie voor mn hotel afgezet, terwijl een gewone taxichauffeur hier 1200 roepie voor rekent.

De volgende morgen moesten we meteen al om 6 uur verzamelen om de trein naar Rishikesh te nemen. Hier ontmoette ik de groep voor het eerst, we waren maar met z'n zessen, dus naast ons drie bestond de groep uit Christina (mijn roommate) uit North Carolina, Debra uit New York, Patrick uit Dublin en de tourleader Binu.

Van Rishikesh heb ik alleen niet heel veel gezien, omdat ik het grootste gedeelte ziek in de hotelkamer lag, maar de laatste dag zijn we wel naar de Beatles Ashram gegaan, waar de Beatles 3 maanden hadden gewoond. Het was hier heel verlaten, maar je kon in een soort van coconnen staan en daar waren hele mooie schilderingen gemaakt die met de liedjes van de Beatles te maken hadden.

Na drie nachten in Rishikesh zijn we vervolgens naar Agra gegaan, waar we de volgende dag eerst naar het Agra Fort gingen. In de vorige trip gingen we daar ook heen, maar toen vond ik er niet zo veel aan, alleen toen we deze keer naar binnen gingen met een gids bleek dat we het grootste deel de vorige keer helemaal niet hadden gezien! Dus het was alsnog leuk om daar heen te gaan. Daarna hebben we een tijdje door een soort park gelopen en gingen we naar de Taj Mahal met zonsondergang. Dit was de moeite waard om nog een keer te doen, want het is wel echt een heel mooi gebouw.

Die avond zijn we met de nachttrein naar Allahabad gegaan, dit is een plaats waar de Ganges en de Yamuna river bij elkaar komen en daarom is het ook wel een plaats waar veel mensen komen op pelgrimstocht. We gingen daar met een bootje heen en je zag daar hoe al die mensen zich aan het wassen waren in het water waarin ook menselijke number 2's in ronddrijven.

De volgende dag gingen we voor twee dagen varen over de Ganges. Dit was echt heel leuk en relaxed, want we gingen met kleine bootjes waar je op allemaal kussens koon liggen en van het uitzicht kon genieten en het blijkt dus dat je in de Ganges ook rivierdolfijnen hebt, waar ik er ook een van had gezien. Zo voor het avondeten meerden we aan en werd er een aantal tenten opgezet, waar we in zouden slapen. En we hadden ook de toilettent, dit was een tent van 1 vierkante meter waar je in kon staan en ze hadden een diep gat gegraven waar je je behoeftes in kon doen.

Na nog een dagje varen, kwamen we aan in Varanasi. Hier heb je zogenoemde ghats waarin lijken eerst worden gedompeld in de Ganges waarna ze verbrand worden, dat was wel heel bijzonder om te zien. En diezelfde avond zijn we ook naar de evening prayers waar de hindoeistische priesters worden opgeleid.

De volgende morgen was het weer vroeg opstaan, want we hadden een yogales. Hiervoor gingen we eerst met een bootje de Ganges over naar een strandje om daarna met zonsopgang en als achtergrond de Ganges en Varanasi te beginnen met de yogales. Echt super mooi! Daarna hebben we nog een beetje rondgelopen door Varanasi en hebben mijn ouders en ik een handpalmreading gedaan, ik was daar wel heel benieuwd naar, dus ik heb nu een idee van hoe mijn leven eruit gaat zien tot de dag dat ik overlijd. Ik ben benieuwd of het allemaal uitkomt!

De volgende morgen gingen we door naar Bodhgaya, waar Boeddha voor het eerst verlicht raakte. Het viel me heel erg op dat het leek of iedereen in deze stad aan het bedelen was of bezig was met je dingen aan te smeren die je eigenlijk niet wilde en je zag monniken stapels geld omwisselen. Dus toen ik in het hotel met iemand praatte die hiervandaan kwam, vertelde hij me dat hier inderdaad heel veel mensen bedelen, maar dat dat vooral komt omdat al die boeddhistische monniken al hun geld hier uitdelen en dat de mensen daardoor het idee hebben dat iedere toerist genoeg geld heeft om het hier uit te delen ook al hebben ze zelf genoeg geld en instanties om rond te komen.

Een dag later vertrokken we alweer naar onze laatste bestemming Calcutta. We zouden die dag de trein van 8 uur 's ochtends nemen, maar het bleek dat die een beetje vertraging had, wat uiteindelijk uitliep tot minimaal 9 uur. Dus besloten we rond 12 uur om maar een minibus te huren om ons naar Calcutta te brengen omdat het anders te lang zou duren. In Calcutta zijn we nog naar het mother Theresa house geweest, naar een mooi, oud Engels paleis en we hebben verder nog een beetje rondgelopen en onze laatste Indiase aankopen gedaan.

De volgende ochtend vertrokken mijn ouders al heel vroeg, maar het bleek dat Debra, Patrick en ik dezelfde vlucht naar Dubai hadden en dat Christina's vlucht ongeveer op dezelfde tijd vertrok, waardoor we pas wat later afscheid hoefden te nemen. Een voor een gingen de vluchten totdat ik nog maar 2 uur alleen hoefde te wachten op mijn vliegtuig richting Christchurch.

Later vandaag zal ik hier nog een blog over schrijven.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Kirsten:
    15 december 2012
    Nadienie! Jeetje wat klinkt het allemaal mooi meis! En nu dan helemaal alleen naar Nieuw Zeeland. Geniet er van! :)
  2. Margret:
    16 december 2012
    h ik wil nu al weer terug naar India! Wat een bijzondere reis en wat een bijzondere mensen. Nadine t was super even je reisgenoot te zijn! liefs Margret