Aussie's East Coast

2 april 2013 - Byron Bay, Australië

Vanuit Alice Springs zijn Floor en ik naar Cairns gevlogen, dit scheelde ons 3 dagen in de bus!

De East Coast heb ik heel erg ervaren als het Australie waar je vooral kan chillen, surfen, uitgaan en veel dure (maar hele gave) trips kunt maken. Ik heb alleen wel een beetje de cultuur gemist, want je kan eigenlijk vrij weinig bekijken. Maar zolang je relaxt en in de chillmood bent kun is het overal gezellig met de mensen die je in alle hostels ontmoet.

In Cairns kwamen we al snel een heel aardig Zweeds meisje, Erika, tegen met wie we voor de rest van de tijd daar hebben opgetrokken. De eerste dag zijn we meteen met een rainforestwalk van het hostel meegegaan, waarbij we een heel mooi uitzicht over Cairns en de oceaan kregen en waar we ook kleine schildpadjes hebben gevoerd. Verder hebben we lekker door het stadje rondgelopen, hebben we in de lagoon gechilld en zijn we bij een paar plaatselijke kroegjes uitgegaan. Ook kwam ik, heel toevallig, Annelou nog tegen!

Vervolgens hebben we de nachtbus naar Airlie Beach gepakt, dit is het plaatsje vanwaar de Whitsunday tours gaan. De Whitsundays zijn een aantal eilanden in het Great Barrierreef, waar je kunt snorkelen en waar een paar hele mooie stranden zijn. Wij hebben een 2 daagse tour gedaan op een relax-zeilboot, waar we eerst lekker hebben liggen zonnen. In de middag kwamen we bij het eerste eiland vanwaar een korte wandeling ons naar Whitehaven Beach bracht, dit is serieus het mooiste strand dat ik in m'n leven heb gezien! We hadden uitzicht op een wite zandbank met de zee die verschillende kleuren blauw, het klinkt nu misschien nog niet eens zo mooi, maar wacht maar op de foto's! Vervolgens zijn we nog een stuk doorgevaren en hebben we die avond sterren bekeken vanaf de boot.

De volgende dag hebben we gesnorkeld, het rif zelf was er niet fantastisch, maar er waren wel allemaal gekleurde visjes en ik zag op een gegeven moment ook twee grote, roze kwallen (waarvoor ik stiekem eigenlijk best wel een beetje bang was)! Na het middag eten moesten we helaas alweer terug naar Airlie, ookal hebben we onderweg nog wel even van de zon kunnen genieten, want in Airlie Beach regende het.

Vanaf Airlie Beach wilden we eigenlijk door naar Rainbow Beach of Town of 1770, alleen helaas ging dit niet omdat beide dorpen niet bereikbaar waren door de overstromingen die de cycloon had veroorzaakt. Dus gingen we door naar Noosa. We hadden al gehoord dat dit een chill stadje was en we zijn daar dus uiteindelijk ook wel even blijven hangen. Het hostel was er chill (behalve de keuken, maar dat is wel vaker het geval) en we hadden er al best wel wat leuke mensen ontmoet. Vanuit Noosa ging ook onze Fraser Island tour, een andere hotspot van de East Coast. Fraser Island is een eiland waar allemaal 4-wheel drive tours naar toe gaan, je rijdt dan over het strand, door de bossen en er zijn een paar hele mooie dingen om te zien. Zo was er een soort hele grote zandbank midden op het eiland, waarvan je bijna een Saharagevoel krijgt, en hebben we in een paar mooie meertjes en de Champagne Pools gezwommen.

De volgende dagen in Noosa was er ook een grote surfcompetition, waarbij ze ook aan tandemsurfing, dat je met z'n tweeen allemaal poses doet op de surfboard, en dogsurfing, surfen met een hondje voorop je board, deden. Heel leuk om te zien. Zelf heb ik een surfles gewonnen in een loterij tijdens het uitgaan, dat was wel heel gaaf! En we zijn nog een dagje naar de Australia Zoo geweest, de dierentuin van Steve Irwin (de krokodillenman). Hier hebben we ongeveer alle dieren gespot die in Australie te vinden zijn en zijn we ook naar een show geweest met krokodillen.

Na Noosa zijn Floor en ik samen doorgereist naar Brisbane voor ons laatste avondje samen voordat Floor vertrok naar Thailand. Dank je Floor, voor de leuke dingen die we samen hebben gedaan!

Brisbane was de eerste grote stad sinds tijden, dus dat was wel weer even leuk. Ik heb daar veel opgetrokken met Maja, een Deens meisje. Omdat ik, zoals ik eerder zei, de cultuur hier aan de East Coast een beetje miste, ben ik gelijk maar naar een museum gegaan en met mijn 'studentenpas' (oude schoolpas) kon ik heel goedkoop naar de musical Legally Blonde! Verder heb ik er nog een middagje gechilld bij de lagoon en een zelfgemaakte architectuurwandeling naar de botanic gardens.

Na een paar dagen Brisbane ben ik toen doorgegaan naar Surfers Paradise, een stadje met een aantal wolkenkrabbers en waarvan het uitgaansleven heel beroemd is. Ironisch genoeg zijn de golven er helemaal niet zo goed voor surfers en het werd me eigenlijk ook vaak afgeraden om erheen te gaan. Ik ben er voor twee nachtjes geweest en ik heb het gezellig gehad, maar dat was ook wel weer genoeg, omdat het uitgaansleven er ook weer niet zoo geweldig was.

Vervolgens ben ik doorgegaan naar Byron Bay, ook een echt surfersplaatsje, maar hier zijn ook heel veel hippies. Zo heb ik eerst ook twee nachten op een camping gestaan met heel veel hippies en waar je ook didgeridoo- en trommellessen kunt volgen. Daarna ben ik doorgegaan naar een ander hostel, waar ik veel leuke mensen heb ontmoet en met een paar heb ik ook de lighthousewalk gedaan, een wandeling naar een vuurtoren en waar je op de weg terug op het meest oostelijke punt van het Australische mainland komt.

Voor mijn verjaardag ben ik twee nachtjes in Yamba geweest, een ander klein surfersdorpje, maar met een heel gezellig hostel waar ik al veel over gehoord had. En ik heb weliswaar gesurft op m'n verjaardag, dus veel Australischer kan je het niet krijgen!

Daarna ben ik weer terug naar Byron Bay gegaan, want ik kon van een roommate uit m'n oude hostel zijn bandje voor het Bluesfest overkopen! Het Bluesfest is een van de grote festivals in Australie en het was wel heel gaaf! Ik ben ook echt op een aantal leuke nieuwe artiesten gekomen.

Vandaag ben ik nog even naar het strand gegaan en heb ik nog wat tips voor in Sydney gekregen van een paar mensen, want vanavond neem ik de nachtbus naar Sydney! Daar heb ik nog 4 daagjes voordat ik alweer het vliegtuig neem naar Nederland.

Tot snel!!

1. FransThea&Morris:
    2 april 2013
    Wat n superleuke dingen doe je allemaal, lekker in de zon, zeilen, surfen en vooral veel chillen. Zo krijgen we ook n goede indruk van de oostkust. Dank voor T meeleven met je nooit te vergeten reis.
  2. Guus:
    2 april 2013
    Ha Nadine, wat een mooie reis. En je hebt geluk want binnenkort kun je ook hier, hoop ik, chillen en surfen. Iedereen wil wel het dogsurfen en tandemsurfen leren. Lijkt me fantastisch om te doen Tot zondag, tot ziens op Schiphol. Liefs van Guus
  3. Margret:
    2 april 2013
    Oh Nadine je bent weer bij met je verslag!goed gedaan en heerlijk zon,zee en strand.hier is er nog steeds een ijzig koud windje met vorst in de nacht
  4. Marcella:
    2 april 2013
    Hee Nadine!! Goh wat heb je weer vette dingen meegemaakt!! Met welke boot heb jij de Whitsundays gedaan? Dat strand is écht super mooi! Dogsurfen lijkt mij ook wel heel vet! Heb jij het ook even geprobeerd;)? Fijne dagen nog!! Xx