Vrijwilligerswerk Goa

5 november 2012 - Noord-Goa, India

Hee allemaal, ik heb nu weer een tijdje niet geschreven, dus hier komt een update van de afgelopen 2 weken.

Als eerst kwamen we zondag aan het eind van de middag aan bij het vrijwilligerswerk, er waren toen al 5 mensen uit Noorwegen en een Engels meisje en wij zouden de introductieweek doen met Vilde (Noors), Linn (Noors), Cecillia (Duits) en Annelieke (Nederlands).

Maandag begonnen we gelijk met een introductie over India en  gingen we in de middag Mapusa in om te kijken voor simkaarten en om een plaatselijk marktje te bezoeken. Op weg naar de winkel voor de simkaarten, die dicht bleek te zijn, kwam er opeens een man achter ons aan gelopen die luidkeels ‘We all live in a yellow submarine’ aan het zingen was, waar we allemaal wel om moesten lachen. Daarna zijn we richting het Aguada Fort gegaan met de bus. Dit was een Portugees fort met uitzicht op zee.

De volgende dag moesten we vroeg op voor de yogales die al om 6 uur begon, dit werd gegeven door een dikke Indiase meneer met een snor, die af en toe wel een paar  aparte oefeningen had, zoals de oefening waar je op handen en knieen als een soort hond moest gaan zitten hijgen om je longen schoon te maken. De rest van de ochtend zijn we op pad gegaan om alvast een paar vrijwillegersprojecten te bezoeken, we hebben 3 projecten met kinderen bezocht en een met ouderen, maar al die kindjes waren zoo schattig, dat ik al vrij snel had besloten dat ik een project met kinderen wilde doen. Na de lunch gingen we met een taxi en een pondje naar Old Goa waar we een soort geruineerde kerk gingen bekijken en een kerk met een mummy-priester.  Helaas was de mummy alleen niet zo goed te zien.

Op woensdag begonnen we weer met een vroege yogales, waarna ik gelukkig nog wel even 2 uurtjes kon slapen voor we naar Anguna Beach gingen. Hier hebben we eerst een beetje over de marktjes gelopen en daarna zijn we gaan zwemmen.

Donderdag was de dag dat we naar Panjim, de hoofdstad van Goa, gingen. In de ochtend gingen we naar  een bollywood film, Student of the Year, het was een leuke film alleen er werd hier veel minder Engels gesproken dan in English Vinglish, dus daardoor snapte ik er iets minder van. We waren goed op tijd en voor de film begon begonnen de Indiers ineens het volkslied te zingen, wat hier heel normaal blijkt te zijn. Na de film zijn we gaan lunchen en vervolgens hebben we nog een tijdje door Panjim rondgelopen en hebben een aantal mensen nog wat gekocht.

De volgende dag was een drukke dag. We gingen vroeg weg om als eerst naar een tempel hier in de buurt te gaan, waar we net voor het bidden aankwamen, dus dat was leuk om te zien aangezien die mannetjes allemaal rondjes gingen lopen en dingen in Hindi mompelden. Vervolgens gingen we naar een waterval en een soort fort, deze waren allebei mooi om te zien. Hierna zijn we naar een plantage gegaan, waar we een hele rondleiding kregen over allemaal soorten kruiden en waar we vervolgens ook lunch kregen, dit was wel heel leuk, en de mevrouw die de rondleiding gaf kon er erg leuk over vertellen.

In het weekend hebben we een trip gemaakt naar Baga Beach. Eerst hebben we daar naar een hotel gezocht, wat aan het begin nog al moeilijk was aangezien we met 6 personen waren, maar na even goed zoeken hadden we wat gevonden. Daarna zijn we lekker naar het strand geweest, maar dat was een ervaring op zich, want er waren vooral mannen die ons nogal aanstaarden en zodra we het water ingingen vormden ze een soort starende cirkel om ons heen. In de avond hebben we lekker gegeten en daarna zijn we uitgegaan, wat wel heel gezellig en grappig was.

Zondag zijn we weer naar het strand gegaan en aan het eind van de middag gingen we met de bus terug naar huis. De meeste mensen die er al waren voordat wij kwamen zijn dit weekend vertrokken, dus het huis was lekker rustig nu we nog maar met zijn zessen waren.

Op maandag zijn we begonnen met het vrijwilligerswerk. Tamara, Cecillia en ik wilden helpen bij een project van Educator’s Trust, een organisatie die kinderen uit de slums naar school willen laten gaan. De kinderen zijn niet verplicht om hierheen te gaan dus proberen ze het lesgeven ook leuk te maken en de kinderen eten te geven, zodat ouders een motivatie krijgen om kinderen naar school te sturen en kinderen school leuk vinden. Maandag zouden we bij het Leading Light project zijn, waar eerst een groep kinderen les kreeg en aan het eind van de middag lunch kreeg en daarna kwam er een groep oudere kinderen die we gingen helpen met hun huiswerk. Bij deze laatste groep viel het me wel op dat het level van de kinderen heel laag lag aangezien ik er anderhalf uur over heb gedaan om een meisje van twaalf jaar 8 Engelse woorden goed te laten spellen.

De volgende dag zijn Tamara en ik begonnen aan het project dat wij nu drie weken doen. Dit heet Inspiring Light en hier worden de 15 kinderen iedere morgen met een busje opgehaald om naar school te gaan. Op school helpen wij met het geven van ontbijt en daarna geven we de 6 jongste kinderen les. Dat is alleen vaak nogal moeilijk doordat deze kinderen ook al een verschillend level hebben en ze allemaal veel aandacht willen. Dan rond een uur of 1 krijgen ze lunch, waarna ze om 2 uur weer vertrekken. Vervolgens gaan wij nog even opruimen en daarna gaan we zelf naar 2 of 3 slums, waar de kinderen leven en waar we ze nog extra eten geven. Ook zie je hier de ouders en als kinderen ziek zijn, kijken we ook of we iets voor ze kunnen doen.

Dit doen we in principe elke dag, alleen op vrijdag gaan we na de lunch met de kinderen naar het strand. Dit ging alleen deze week niet door omdat de eerste regen precies op donderdag en vrijdag viel. Dus mochten we iets eerder naar huis en eigenlijk was dit voor ons wel gunstig omdat we die avond de bus naar Mumbai zouden nemen! We hadden van andere mensen gehoord dat dit heel goed te doen was en hadden besloten om dit met zijn vijven te gaan doen. Op vrijdag avond vertrokken we en zaterdag ochtend kwamen we aan. Het hotel dat we hadden geboekt, lag op een hele goede plek in de stad, dus nadat we aan waren gekomen zijn we eerst gaan ontbijten en daarna naar de Gateway of India gegaan. Hier hebben we de boot naar Elephanta Island genomen, waar allemaal grotten zijn met de Hindoeistische goden. Na hier voor een paar uur te zijn geweest, hebben we de boot teruggenomen en zijn we met een soort koets (dat was ongeveer even duur als een taxi) naar Marine Drive gegaan. Daar hadden we de zonsondergang willen bekijken, alleen daar waren we helaas te laat voor. Vervolgens hebben we nog wat gegeten en zijn we terug naar het hotel gelopen.

Gisteren zijn we eerst naar de beroemde moskee geweest waar, ook al hadden we een soort hoofddoek om, veel mensen een foto van ons wilden. Daarna had de cabdriver ons afgezet bij een soort winkel, waar we even rond hebben gekeken en vervolgens zijn we in een park gaan zitten waar allemaal Indiers cricket aan het spelen waren. Als laatst hebben we nog even door Colaba, de wijk waar ons hotel was en waar allemaal winkeltjes en kraampjes zijn, rondgelopen en daarna hebben we een cab genomen naar de bus.

1. Guus:
    6 november 2012
    hey Nadine, wat een schitterende foto's en wat mooi om je in India te zien. Ik word heel nieuwsgierig. Liefs van Guus
  2. Guus:
    6 november 2012
    lieve Nadine, hartelijk dank voor jouw mooie kaart uit India. Dat vond ik heel erg fijn. Heel veel succes met het vrijwilligerswerk. Veel liefs van Oma Anne
  3. Ineke soeterik:
    9 november 2012
    Hoi Nadine,
    Wat leuk om dit allemaal te lezen ! Ik geef Margret en Guus nog een arrdigheidje voor je mee. Dat had je al moeten krijgen voor je vertrek maar door een misverstand rond je afscheidsfeestjes-datum liep dat mis. Geniet van dit prachtavontuur. Ik blijf je volgen vanaf nu! groet, ineke
  4. Margret:
    10 november 2012
    Oh wat krijg ik een zin om naar je toe te komen! nog 7 nachtjes slapen!!margret
  5. Gerd:
    30 november 2012
    Ik kwam toevallig bij je blog uit en heb hem met veel interesse gelezen. Ik bracht er zelf ook lange tijd door en begrijp helemaal hoe het moet voelen. Veel succes met je vrijwilligerswerk, en geniet er vooral van!
  6. Ineke soeterik:
    2 december 2012
    Hoi Nadine,
    wat een mooi avontuur beleef jij daar! Zijn Guus en Margret al weer terug naar ons koude kikkerlandje? Was fijn zeker dat weerzien, ook voor hun. Wat zullen ze trots zijn op jou!
    Groet, Ineke
  7. Gerd:
    9 januari 2013
    Hallo,

Na het lezen van jouw blog vroeg ik me af of je interesse zou hebben in een deelname aan onze reiswedstrijd? We geven je de kans om een luxe-tour door Noord India te winnen door gewoon je ervaringen (en foto's) te delen, of door ons te vertellen waarom je graag naar India zou gaan.

We werken samen met sommige van onze exclusieve hotelpartners in de regio om dit geweldige 14-daagse avontuur voor twee personen, ter waarde van meer dan €4900 te kunnen aanbieden.
    Beginnend in Jodhpur, the “Blue City” gaat de tour verder via Rohet, Ranakpur (inclusief een fantastische luipaardsafari), Udaipur, Bundi, Ranthambore National Park (ja, ook een tijgersafari!) en tenslotte Rajasthan's bruisende hoofdstad, Jaipur.

Je kan aan de wedstrijd deelnemen vanaf 3 januari, en we sluiten af op 15 februari. Iedereen vanaf 18 jaar en die niet in India woont kan deelnemen. De prijs is overdraagbaar, dus je kan ook vrienden of familie nomineren indien je zelf niet de tijd zou kunnen vrijmaken om te reizen.

Om onze samenwerking met Katha Children's Trust, een alfabetiseringsproject voor kinderen, te vieren maken we aan hen ook een bijdrage gebaseerd op het aantal mensen die een stem uitbrengen op de deelnemers aan de wedstrijd, door een link te delen op Facebook, Twitter, Google+ of via hun blog of website.
    Bezoek onze website om deel te nemen : http://rajasthanwithwire.com/win-a-luxury-trip-to-india.html

Indien je iemand kent die graag de kans zou krijgen om te winnen, of ons wil helpen om Katha te steunen, stuur dan aub dan deze mail naar hen door of deel via de sociale media. We waarderen jouw steun!

Bedankt voor je tijd, en we hopen van harte dat jij ook kan deelnemen.

Vriendelijke groeten,

Gerd, Khaled en het Wire team